Hope Enjoy ngan blog saya...
...walaupun blog sy tidak meriah dan cantik mcm org len punya..:P

Popular Posts

Wednesday, December 19, 2012

A bukan ukuran...

Adik Nurul tengah bersedih tadi sebab keputusan PMR dia tak memuaskan hati dia.. dia cuma dapat 6A2B. tapi bagi Nurul dah okey la kan,.. dia dapat B dalam subjek geografi dan sejarah.. no wonder la dia dapat B, sebab lepas exam ari tu..dia selalu ckp.. sejarah susah... geografi pon susah..tak suka sejarah la dan mcm-mcm lagi... hahaha.. sebenarnya dah memang tertulis dia akan dapat banyak tu.. bersyukur la.. benda dah lepas kan.. fokus pada yang akan datang pulak..

Pape pon Nurul nak ucapkan tahniah la pada adik Nurul tu a.k.a Fatin Najihah sebab dapat keputusan yang cemerlang. Mungkin bagi dia, tak memuaskan sebab target dia lebih dari tu.. tapi disini, Nurul mewakili ma dan abah ucapkan tahniah.. abah tadi happy sgt-sgt bila dapat tahu result adik Nurul. Abah cakap lagi " okey dah tu 6A, SPM nanti cuba lagi ".. 

Mungkin semua org memandang kejayaan tu bergantung kepada berapa banyak A yang kita dapat, kejayaan itu bergantung pada berapa banyak pointer yang kita dapat. Sebenarnya kita silap.. Orang yang tak berjaya dalam peperiksaan belum tentu tak berjaya dalam hidup. Kejayaan yang Allah nak berikan pada kita dalam pelbagai cara bukan sahaja dengan lulus dengan cemerlang dalam exam sahaja.

kat sini Nurul copy paste kata-kata ustaz Azhar Idrus :

UAI ckp "Siapa yang yakin dengan segulung ijazah dapat menjamin masa depan yang cerah , IMANnya telah rosak .. "
SPM n ijazah skadar pembuka/penyenang utk melalui jln kejayaan yg biasa org lalui..
ada bnyak lg jln utk kjayaan selain jln yg biasa kita guna (SPM n ijazah)
tp d malaysia..salunya sapa pass spm tinggi, boleh dikatakan pmbuka masa dpn yg crh la..
tp xtentu jugak..
tu sume ats rezeki n kehendak tuhan..
Dia yg paling utama dan teratas atas segalanya..


Gagal dalam pelajaran tak bermakna gagal dalam hidup..
sumber : Puan Google

nah, kat sini dah terang lagi nyata.. tak semestinya orang yang gagal kali pertama terus gagal buat selamanya.. kegagalan adalah milik org yang malas berusaha, selagi kita rajin berusaha dan menimba ilmu, kejayaan akan menjadi milik kita cuma beza lambat dengan cepat je.. 

akak ni pesan suruh rajin belajar kalau nak masuk uni.. heee
sumber : Puan Google
p/s ~ jadi pada adik-adik yang gagal dapat keputusan yang cemerlang tu, jangan la sedih dan berputus asa.. terus berusaha tanpa jemu.. TAK PANDAI tak ape, yang penting RAJIN... sesungguhnya Allah s.w.t tak akan mensia-sia setiap usaha hambaNYA. seperti pepatah arab mengata " man jadda wajada wa man zaro'aa hasoda "....

4 comments:

  1. kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
    semoga menjadi semangat .. :)
    Imajinasi lebih penting daripada pengetahuan.
    ditunggu kunjungan baliknya yaa :) terima kasih ..

    ReplyDelete
  2. betul memang A bukan ukuran..sebab kadang2 dapat A banyak pun kalau kalau kita tak ada rezeki untuk kita berjaya tetap tak kan ada...yang penting kita dah usaha..kalau tak dapat, mungkin Allah nak berikan kita benda/perkara yang lebih baik..tapi dah banyak sangat A yang adik awak dpat tu..hehe..mesti awak pun banyak A kan..adik pandai mesti ikut kakak dia ni.

    ReplyDelete
  3. hehe.... adik frust sikit ari tu.. mgkin dia target tggi lagi.. adik memang pandai ikut kakak dengan abg dia.. tapi kakak yg lain la.. kalu ikut Nurul ..hampeh... hehehe :)

    ReplyDelete