Hope Enjoy ngan blog saya...
...walaupun blog sy tidak meriah dan cantik mcm org len punya..:P

Popular Posts

Wednesday, January 25, 2012

Biodata Nik Abdul Aziz B. Nik Mat


 
Menurut Hussain Yaacob (1992), Nik Abdul Aziz B. Nik Mat telah dilahirkan pada tahun 1931 di Pulau Melaka, sebuah kampung yang terletak kira-kira 7 km dari bandar Kota Bharu. Bapanya, Allahyarham Tok Guru Haji Nik Mat B. Raja Banjar adalah Sarjana Islam yang terkenal pada masa itu. Allahyarham Haji Nik Mat Alim adalah pengasas bagi Pulau Melaka Islamic School atau Sekolah Pondok. Haji Nik Mat benar-benar serius mengenai pendidikan Islam anak-anaknya dan ini adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada gaya kepimpinan yang dilaksanakan oleh Tok Guru Nik Aziz. Beliau melatih semua anaknya dan anak perempuan tentang pengetahuan Islam daripada peringkat awal lagi.

Tok guru Nik Aziz juga telah dihantar untuk mempelajari ilmu Islam dari Khurasan, salah satu daripada 'Guru' yang paling terkenal di Kelantan pada masa itu. Kemudian, Tok Guru Nik Aziz meneruskan pengajian dengan beberapa Sarjana Islam yang lain di Kelantan dan Jertih, Terengganu termasuk dengan Allahyarham Tuan Guru Haji Abbas Haji Ahmad di Madrasah Ittifaqiah.

Selepas 5 tahun beliau belajar di sekolah, pada tahun 1952 Tok Guru Nik Aziz telah pergi ke India untuk melanjutkan pelajaran di Darul Ulum Deoband di India. Kursus di Deoband mengambil masa kira-kira 5 tahun. Dari India, Tok Guru Nik Aziz meneruskan Pendidikan Islam ke Universiti Al-Azhar di Kaherah, Mesir. Di sana, beliau mengambil Bahasa Arab dan Undang-undang Islam sebagai subjek utama. Selepas 4 tahun, Tok Guru berjaya lulus dan menamatkan Ijazah Sarjana Muda Seni dalam undang-undang Islam dan Master Seni dalam undang-undang Islam. Pada tahun 1962, Tok Guru Nik Aziz balik ke Tanah Melayu (kini Malaysia). Tok Guru Nik Aziz boleh bercakap dalam beberapa bahasa asing seperti Bahasa Arab, Tamil, Urdu dan Bahasa Inggeris.

Pada tahun 1963, Tok Guru Nik Aziz berkahwin dengan Tuan Sabariah Tuan Ishak (pada masa itu isterinya berusia 14 tahun). Sekarang, kedua-dua mereka mendapat 10 kanak-kanak (5 anak perempuan dan 5 orang anak lelaki). Menurut Guru Nik Aziz Tok, semua anak-anaknya mengambil Pendidikan Islam sebagai subjek utama mereka.

Laluan kerjaya

Selepas kembali dari Mesir, Tok Guru memulakan kerjanya sebagai guru agama sepenuh masa dan menjadi pendakwah Islam, untuk mengisi penuh cita-cita bapanya. Dalam pertengahan tahun 1960, Tok Guru Nik Aziz menjadi guru sambilan dan mengajar kelas orang-orang dewasa untuk satu tahun (Guru kelas Dewasa KEMAS). Beliau bersetuju untuk menjadi guru kerana mereka (penyelia kelas) membenarkan beliau untuk memberi kuliah tanpa apa-apa terma dan syarat.

Kerjaya politik

Tok Guru Nik Abdul Aziz serius menyertai Parti Islam Semalaysia atau PAS selepas meletak jawatan sebagai guru kelas dewasa. Dalam beberapa bulan selepas itu, iaitu pada tahun 1967, beliau ditawarkan sebagai calon bagi pilihan raya kecil bagi kerusi Parlimen Kelantan Hilir (sekarang Pengkalan Chepa). Beliau telah memenangi pilihan raya kecil di Kelantan Hilir atau Pengkalan Chepa kerusi Parlimen dari tahun 1967 dan setiap kali ada pilihan raya yang lain, beliau memenangi kerusi itu sehingga tahun 1986 apabila beliau ditukarkan ke satu lagi kerusi parlimen di Bachok, Kelantan.

Nik Aziz sebagai Ketua Majlis Pusat ulama

Tok Guru Nik Aziz telah dilantik sebagai Ketua Majlis Pusat ulama dari tahun 1968 sehingga kini. Kedudukan ini memberi kuasa nasihat kepada semua perkara yang berkaitan dengan Islam yang dihadapi oleh parti dan pengikut.

Nik Aziz sebagai Pesuruhjaya Kelantan, PAS

Sebagai pemimpin yang baik, pengikut Tok Guru Nik Aziz telah meminta kepada pemimpin-pemimpin tertinggi parti untuk melantik beliau sebagai pesuruhjaya bagi negeri Kelantan. Mereka (pengikut) memerlukan pemimpin yang amat mahir tentang Islam dan mereka tidak mahu mana-mana pemimpin-pemimpin sekular lagi. Akhirnya, pemimpin-pemimpin tertinggi parti telah bersetuju untuk melantik beliau sebagai pesuruhjaya PAS Kelantan, kedudukan yang kukuh telah memberikan kepadanya kuasa tertentu untuk mengurus dan mengawal aktiviti-aktiviti parti terutamanya di Kelantan. Bandingkan dengan negeri lain, Kelantan sahaja adalah negeri di Malaysia dengan pengikut-pengikut PAS yang paling besar. Dalam erti kata lain, kedudukan sebagai Pesuruhjaya PAS Kelantan sebenarnya adalah satu peluang yang besar.

Pada mulanya, Tok Guru Nik Aziz tidak mahu menerima jawatan itu. Beliau merasakan bahawa pemimpin PAS yang lain harus memegang jawatan itu, bukan dia. Sebagai seorang pemimpin merendah diri, Tok Guru Nik Aziz terus memberitahu pengikutnya bahawa dia bukanlah orang yang tepat. Tetapi selepas begitu banyak tekanan yang diberikan kepadanya, akhirnya dia menerimanya berdasarkan satu hadith yang memberi garis panduan tentang bagaimana seorang pemimpin yang dipilih tidak harus menolak kedudukan yang baik jika dia (pemimpin berpotensi ) mempunyai keupayaan untuk memimpin berbanding dengan orang lain.

Tok Guru Sebagai Menteri Besar Kelantan Darulnaim.

Tok Guru Nik Aziz telah dilantik sebagai Menteri Besar Kelantan Darulnaim ke-5 pada 22hb. Oktober 1990 pada jam 8.00 malam untuk menggantikan bekas Menteri Besar dari kerajaan pemerintah iaitu Barisan Nasional (BN). Beliau mendapat majoriti terbesar dalam pilihan raya umum untuk Kelantan. Tok Guru Nik Aziz telah memotong 40% daripada gajinya untuk diberikan kepada simpanan PAS Kelantan. Beliau juga tidak menerima apa-apa elaun yang diperuntukkan kepadanya semasa Hari Raya.

Tok Guru juga memberi amaran kepada semua ahli-ahli exco dipilih untuk menolak mana-mana hadiah yang diberikan kepada mereka oleh mana-mana orang. Beliau merasakan bahawa hadiah yang diberikan boleh dianggap sebagai salah laku atau amalan rasuah yang boleh membawa kepada rasuah.

di copypaste dari kakionline ~ sharing is caring...TQ...:)


2 comments:

  1. Replies
    1. saya sangat menghormati beliau.. rasa sedih bila ada yang menghina beliau.. :)

      Delete