Hope Enjoy ngan blog saya...
...walaupun blog sy tidak meriah dan cantik mcm org len punya..:P

Popular Posts

Monday, February 7, 2011

Banjir........

cam pelik jer kan tajuk kali ni..memandangkan sekarang banyak sgt tempat2 yang dilanda banjir lebih2 ag sekarang banjir agak teruk di johor. sebab 2 la ku nak cter sikit sal banjier..heheh  Salah sorang kawan aku, umah dia ditenggelami air. aku lupa nak amik pic dia yang bersampan dalam umah,,hehehe

bila banjir ni..teringat la pulak kecik2 dulu,law hujan paling2 aku suka..masa 2 aku n family tinggal kat kg bukit Gading, Tanah Merah. memg umah aku kat sana agak strategik law ujan konfen naik air..memg menggusarkan tp 2 la yang paling2 aku n my bro suka...heheh law x silap aku,masa 2 aku umur 6 tahun n abg aku umur 8tahun..mak aku dah pesan jgn main air masa banjir..jadi aku ngan abg aku sebagai anak yg taat, memg x turun la main banjir walaupun terliur gak tgok orang dok main air..hehehe

tetiba aku tgok ayah aku turun pakai baju ujan n payung sekali..ku tanya la..abah nak g mana...abah aku senyum jer...lepas 30minit..ayah aku balik bawak batang pisang...korang taw pe yang kitorang buat??ala dulu2 bukan cam sekarang,ada mainan kapal selam la n mcm2 ag....heheh..nak taw kitorang wat ape??bukan kitorang..only mydad..heheh jeng jeng jeng..........

                                                  
                                                     ni lah batang pisang law korang nak kenal..heheh

taw pe yang mydad buat...erm tp bukan lah amik yang besar ni..tp amik tang dekat daun pisang 2..buang daun dia amik batang jer..anggaran dalam 2batang jari...mula2 :

peralatan yang perlu ada  (hehehe)

  1. batang pisang
  2. getah pengikat
  3. bilah kayu
cara membuat kapal batang pisang ni:
  1. mula2,potong batang pisang 2 dalam anggaran 8cm
  2. kendian, lipat bagi sama panjang.
  3. then, goreskan sedikit pada hujung setiap batang pisang itu agar lekat untuk letak getah pengikat di hujungnya.
  4. seterusnya, menggunakan bilah kayu 2,putar pada getah pengikat.
  5. akhir sekali,lepaskan kapal 2 kat air..konfen jalan laju..heheheh
lepas jer siap kapal batang pisaang 2..ape lagi terus aku n abg turun main banjir..mak aku marh..ayah aku ckp biar la bukan selalu pun..heheh ayah aku ni best la kan??heheh

                                                
                                               lebih kurang cmni lah banjir 2..x der la sampai paras bahaya..hehe

nak dijadikan cter,main punyer main sampai x sedar masa berlalu..tetiba @ suddenly...(heheh sempat ag gelak) aku rasa gatal2 kat kaki..aku pun tgok la...uuuhhhhhhhh...lintah....wagrhhh...aku terus menjerit..lintah 2 dah kenyang kat kaki aku....besar lak 2..korang kenal lintah??kalo x kenal meh aku tunjukkan..heheh

                                                        
                                                        ni lah lintah..come x??heheh

tapi bukan lintah ni yang melekat kat kaki aku..mungkin datuk nenek dia,,sebab peristiwa 2 dah 13tahun berlalu..lepas buang lintah 2 terus aku naik atas umah. Takut..hehe padan muka kan..x dengar kata mak sgt....hahahahah

ermmmmmm...bila ingat2 balik,manis nye kenangan dulu2..manis sgt..rasa cam nak ulang balik...bestkan permainan masa dulu2....tp sekarang susah dah nak jumpa kanak2 cute cam aku dulu main cmni..kanak2 sekarang sibuk dok layan fb n mcm2 lagi..heheh

takat ni dulu lah...len kali aku sambung ag..moral dari story ni..
p/s: kena dengar cakap mak..heheh

 sayang ma n abah.....



No comments:

Post a Comment