Hope Enjoy ngan blog saya...
...walaupun blog sy tidak meriah dan cantik mcm org len punya..:P

Popular Posts

Saturday, September 1, 2012

PERSIAPAN RAYA...

Persiapan hari raya tahun ni tak de yang spesel pon..sama je mcm tahun tahun lepas..Cuma yang berbeza, tahun ni aku menyambut raya dengan angka dua kat depan…da dua puluh tahun kan…hehe…

Tahun ni, cuti tak banyak jugak..dua hari sebelum raya baru bleh balik kg..sedih la jugak..sebulan puasa di perantauan…tapi balik dua hari sebelum raya tu..sempat jugak lah aku buat biskut raya..walaupun mungkin tak sesedap biskut raya org lain…tapi kepuasan tu ada…muahaha…

Okey, at sini aku nk story sikit..ni 1st time aku buat almond London..even org dok habaq bapak giler senang nak buat benda alah ni..tapi aku tak pernah berani mencuba utk buat biskut ini…* ceyt..kemain skema ayat….” Haha…tapi pada tahun ni…aku telah buat satu anjakan paradigma yg mana aku nekad utk buat biskut ni..biar berselirat tulang empat kerat ni pon…* mcm susah sgt “…hahaha….

Rupa-rupanya takde lah susah sgt Cuma cara nak buat tu agak rumit sedikit sebab ni 1st time kan…mungkin lain kali akan rasa lebih mudah…hehe

ni la almond aku..sedap kang..??? haha

Bahan-bahan yang aku guna :
Coklat masakan 500 g
Gandum 400 g
Marjerin 250 g
Esen vanilla 1 sudu kecik
Kacang badam ( ikut suka lah nk beli banyak mana )
Badam kecik-kecik ( utk tabur atas almond ).

Seterusnya biskut yang kedua aku buat…cornflake…bapak dia senang wat biskut  ni…just cmpur ape yg ada then bakar..jadi lah biskutnya…haha….biasa nya aku buat cornflake madu tapi tahun ni aku nak ubah selera….aku tak letak langsung madu dlm biskut aku tu…aku gantikan dengan gula, telur dan marjerin..rasa dia pon okey je…tapi putih telur je..kalu letak sekali ngan kuning telur..cornflake tu jadi tak menarik…huhuu

ni campuran dia.. nmpak cam  nestum gitu.. hehe
ni lah rupa beliau yg sebenar... comel kang.. kat atas tu x kisah nak tabur ape,kalu suka coklat..tabur je lah coklat rice..


Senang je…sukatan yg aku buat..utk 250 g cornflake aku guna dua biji putih telur, setengah cawan gula ( yg telah dikisar ) * ikut selera sendiri, kalu nak manis, letak gula lebih sikit. Then campur marjerin.. anggarkan sendiri lah….ikut selera memasing…hahaha
Kisar gula dulu..lepas tu cmpur ngan putih telur, kisar smpai kembang..then cmpur marjerin..pastu gaulkan dengan cornflake..da siap gaul…isi dlm acuan cepat-cepat sebelum ia menjadi keras….;)

Okey…pastu aku buat lak tart nenas..biasa aku buat yg tekap je..tapi raya tahun ni aku belajar wat tart gulung…benda tak susah pon tapi bila tak penah buat..jadi mcm susah la sikit..tart gulung ni aku wat sikit jer..sebab mls…agpon percubaan pertama wat tart gulung and yang paling sedih tart aku tak gebu..sebab aku tak cmpur tepung jagung…tepung jagung tak de….huhu

ni la tat aku..memg x cantik pon..tapi sedap... haha

Bahan-bahan yg aku guna :
Gandum
Tepung kastard
Esen vanilla
Tepung jagung ( nak bagi gebu, tapi aku tak letak…tak berapa menjadi la tart aku..)
Putih telur
Gula sikit.


Biskut ni pon tetiap tahun aku buat…sebab bapak senang..sambil tdo pon ley buat…haha…aku bagi nama kat beliau popia gunting…sebab kena gunting dlm proses membuat beliau…haha…yang ni pon bapak simple…just sediakan popia ( tak kira saiz berapa…), kemudian awas kari adabi n gula kisar..then campurkan dua perasa tu…gaulkan dengan popia setelah siap di goreng… senang bukan…? ???
ni la rupa beliau...
Ni adalah menu wajib bila hari raya aidilfitri…iaitu ketupat…aku tak pandai buat ketupat tapi aku biasa r jugak tgok..nak bungkus sendiri tak reti..mkn jer aku reti…ngeeeeeee...
ni proses mula-mula buat beliau... penat ugak.. hehe
benda ni wajib ada bila nk buat ketupat.. :)
ni proses nak buat beliau.


p/s ~ lama baq ang baru bleh post entry ni..line selalu mencumbui aku...silap-silap...mencemburui aku..hek3

takat ni je lah.. sebenarnya ada beberapa jnis lagi yang aku buat..tapi biskut tu tak senonoh..better tak payah masukkan lah.. hehe...

* adik aku yang bongsu..ckp biskut aku sedap..sebab kalau dia ckp tak sedap..aku tak bagi dia mkn.... hahaha









No comments:

Post a Comment